środa, 31 sierpnia 2016

Militarno-seksualna oświata



Wielka niewiadoma, czyli programowanie pilotowane


Lato. Katowicki Park Leśny. Idę przez niego i nagle dostrzegam sarenkę. Maleństwo stoi dwa metry obok mnie. Patrzy z pokerową miną. Po chwili niewzruszone zaczyna skubać krzew, a ja gapię się na nie jak cielę w malowane wrota. Zwierzę dzikie! Żywe! Na żywo! Widzę! I nagle mija mnie gromadka kilkulatków: „Nie martw się! Mogę ci pożyczyć powerbank!”, krzyczy jeden do drugiego, co gna na złamanie karku, bo gdzieś w parku dostrzegł pokemona.

Pokemony dostrzegli chyba wszyscy. Szczeciński magistrat postawił nawet specjalne ławki dla graczy znużonych łapaniem stworków, a we Wrocławiu powstaje inspirowana gonitwą za pokemonami komputerowa gra Go Wrocławskie Krasnale. Za pomocą tej aplikacji z wrocławskimi krasnalami będzie można wyczyniać wirtualne cuda, na przykład filtrować je i sortować.

A że sortować i krasnale, i ludzi nietrudno, jest wiedzą powszechną. Najszybciej można oddzielić ziarno od plew nowymi technologiami. Z okazji nowego roku szkolnego politycy stawiają sprawy jasno. Po pierwsze, resort edukacji narodowej uruchamia 1 września pilotażowy program nauki programowania w szkołach, a to dlatego, że zdaniem ministerstwa programowanie poprawia zdolność logicznego myślenia i umiejętność współpracy. Natomiast resort cyfryzacji ogłasza, że w wyniku starań Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej pojawia się w Polsce nowy fach: technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej. Powód? Pragmatycznie rozsądny: fachowcy od „szerokopasmówek” (choćby pracownicy serwisujący sprzęt dla telewizji kablowych) są w Polsce bardzo potrzebni.

Ojczyzna jest zdaje się we wzmożonym niebezpieczeństwie, bo poza wszelkiej maści specjalistami od informatyzacji potrzebuje też patriotów. W liceum w Milanówku powstać miała klasa narodowo-matematyczna. Wokół nazwy klasy – oraz dyrektora mówiącego, że przeciw uchodźcom nic nie ma, ale trzeba wiedzieć, jak się bronić – zrobił się medialny szum, więc szybko zmieniła nazwę na „klasę mundurową”, a ostatecznie na „klasę z elementami wiedzy o bezpieczeństwie narodowym”. Jeśli elementem bezpieczeństwa narodowego jest bezpieczeństwo seksualne, to jestem za.

W polskich gminach, w duecie z awanturą o zamykanie gimnazjów, trwa awantura aborcyjna. Przez ostatnie miesiące aktywiści zbierali podpisy pod obywatelskimi projektami ustaw zabraniających aborcji i liberalizujących ją. Przy okazji toczyły się mniej lub bardziej wprost dyskusje o ludzkiej seksualności, a także o roli szkoły w nauczaniu o seksie. Sprawa zelektryzowała studentki i studentów medycyny, którzy zaczęli tworzyć grupy edukujące o reprodukcji – także o bezpiecznych metodach przerywania ciąży. Nikt jednak nie zapytał wprost, dlaczego rodzice mają prawo decydować, czy ich dziecko odbierze wychowanie seksualne, a nie mają takiego wyboru, jeśli chodzi o nauczanie programowania. I kto właściwie uznał, że umiejętność programowania jest dla młodzieży ważniejsza, niż ich seksualne – czyli fizyczne – zdrowie? Być może za jakiś czas odpowiedzi na to pytanie poszukają aktywiści z koalicji NIE dla chaosu w szkole.

Z rzeczywistością, szczególnie tą wirtualną, nie ma co walczyć. Warto natomiast w niej walczyć. Dlatego cieszy mnie, że resort cyfryzacji dba o młode programistyczne umysły. Czekam teraz, aż te młode, tęgie mózgi pójdą po rozum głowy – i stworzą dla siebie i swoich kolegów aplikację do nauczania o seksualności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz